Wednesday, February 20, 2013

BoLeHKaH uMaT ISLaM MeNYaMBuT TaHuN BaRu CiNa?

Sejak-sejak bekerja bersama-sama bangsa lain.. Aku mula laa kena discover pros & cons, do's & don'ts dalam menyambut perayaan di ofis..

Bersempena ngn sambutan Tahun Baru Cina pada tahun ni.. Ada yang kata tak boleh sambut bagai.. So aku mula cuba discover pasal hal ni..

Setelah beberapa jam mengGoogle Search kat tenet, baru laa aku jumpa blog yang memberikan jawapan yang memuaskan..

Kepada sesapa yang ada 'prob' macam aku ni, boleh laa menjengah ke blog ni.. }-(((*>  Credit to HalimIslam.. Thanks..

Kesimpulan yg aku dapat dari blog tu :-

1. Haram menyambut perayaan orang kafir disebabkan kesalahan aqidah yang dianuti oleh mereka. Secara umumnya, perkara ini disamakan seolah-olah kita turut sama menyokong pendirian dan pegangan mereka.


2. Dibolehkan memberikan ucapan atau tahniah pada hari kebesaran mereka dengan syarat bukan disebabkan kita berasa gembira dengan perayaan ini tetapi hanya ingin menjaga hubungan kemasyarakatan dalam sebuah komuniti.

#apa yang penting adalah niat.. semayang pon kalo da lari niat, kna semayang balik.. ;-)



No comments:

Post a Comment